Tags

, , , , , , , , , ,

Jeg har været i gang med saltdejen igen. Denne gang har jeg lavet røde dekorationssvampe. De er lavet rustikke, da jeg synes at det barnlige lidt sjuskede look gør sig godt til lige netop denne slags ting. Måske fordi svampene minder mig om julen da jeg selv var barn. En af mine absolutte favoritter at putte i dekorationerne da jeg var barn, var netop de rød/hvide svampe, som du sikkert kender fra supermarkederne. Dog kan du selv lave nogle lige så hyggelige (og mere varierede) svampe selv.

Her får du opskriften vil min variation af julesvampe.

Røde/hvide dekosvampe

Det skal du bruge:

  • 1 kopper varmt vand
  • 3/4  kop salt
  • 2 kopper mel
  • hvid og rød maling
  • pensel
  • limpistol

Sådan gør du:
Bland alle ingredienserne og ælt til en glat dej. Herefter ruller du  dejen til mindre kugler. Halvdelen skal udgør svampetoppene (disse trykkes flade) og den anden halvdel skal være stænglen. Stænglerne skal rulles til mindre pølser. Husk at lave stængerne flade i bunden hvis de skal kunne stå selv. Vil du i stedet fastgøre ståltråd, anbefales det at lave en fordybning i bunden af svampen med en tandstik, og du kan så sætte ståltråden i efter dejen har bagt.

Bag figurerne i 2 timer ved 100 grader. Skru herefter varmen op på 125 grader og bag endnu en time. Lad figurerne afkøle. Så skal top og stængel limes sammen med en limpistol og lad det tørre. Nu er dine figurer klar til at blive malet. Mal stænglen og bunden af svampetoppen hvid og resten af toppen rød. Lad det tørre og dup herefter hvide prikker på svampetoppene. Til sidst kan du fastgøre ståltråden i bunden af svampen med limpistolen.