Tags

, , , , , , , , , ,

Jubiii….I går var der ind i brændeovenen da jeg kom hjem, og det betyder at jeg endeligt har været i gang med dette projekt, som har været lagt tid undervejs -hjemmelavede stearinlys. Jeg skærer altid toppen af mine bloklys, så lysene er nemme at tænde igen og så de ser pæne ud. Det betyder også at jeg automatisk får en masse rester af stearin. Stearinresterne har jeg længe gemt på, men jeg synes at tiden nu var inde til at få begyndt at lave nye lys og få bugt med resterne. Er du også en af dem som skærer dine lys ned, så er dette helt bestemt et projekt for dig. Det er som alle de øvrige indlæg på bloggen, nemme at gå til.Hjemmelavet stearinlys

Det skal du bruge:

  • stearinrester
  • væger
  • Glas, konservesdåse eller anden form til lyset

Sådan gør du:

Start med at knuse stearinen i mindre stykke, så den nemmere smelter. Placer så vægen i midten af glassen. -Dette betyder ikke så meget om den sidder 100% hvor den skal her, da du sagtens kan flytte på vægen når stearinen er smeltet. Nu skal du i gang med at smelte stearinen. Jeg gjorde dette ved at stille glasset ovenpå vores brændeovn og brugte varmen derfra. Herefter var det bare at sætte lyset til at størkne.

Har man ikke brændeovn, kan man smelte stearinen i i en konservesdåse over et vandbad. Massen må IKKE koge! Når stearinen er opvarmet kan man så hælde den over i en den form eller det glas lyset skal være i. Husk at få placeret vægen i midten.

Tips.
Lysmasse, væger, forme og pigmentfarve købes i diverse hobbyforretninger. Dine færdige lys kan dekoreres med lysmaling eller piftes op med duftolier.